Program App-Tizer

Pada 6/ 12/ 2015, saya dan adik lelaki saya iaitu Muhammad Zawawi telah pergi mengikut Program App-Tizer yang diadakan di Fakulti Teknologi, Sains dan Multimedia (FTSM), UKM Bangi. Program ini diwawarkan oleh rakan sekolah rendah saya iaitu Aimi Zahirah di dalam kumpulan Whatsapp.

Saya telah tiba di sana dalam jam 9 pagi dan terus membuat pendaftaran. Bayaran RM10 dikenakan bagi setiap peserta. Berikut ialah jadual program.

IMG-20151201-WA0001

Slot pertama dimulakan oleh pensyarah FTSM, Mr Ali Kahwaji yang menerangkan tentang App Inventor iaitu perisian yang akan kami gunakan untuk mereka atau mencipta aplikasi telefon mudah alih. Penerangan beliau sangat mudah difahami.

Program ini dibantu oleh para fasilitator yang merupakan pelajar dari FTSM.

Hasilnya.

Setelah mengikuti program ini, saya telah mencuba dan meneroka sendiri pelbagai fungsi App Inventor. Hasilnya saya telah berjaya membina satu aplikasi yang bernama “My SKTMJ”. Anda boleh carinya di Google Play Store.

Screenshot_2015-12-12-09-12-14

Google Play Store.

Screenshot_2015-12-11-18-02-20

Halaman utama.

Screenshot_2015-12-11-09-46-23

Hasil carian.

Screenshot_2015-12-11-18-02-36

Halaman hubungi.

Sekarang ini saya dalam proses menghasilkan aplikasi yang kedua yang diberi nama “My Repeater”,

Screenshot_2015-12-13-00-00-21

Saya amat bersyukur kerana diberikan peluang untuk menghadiri kursus seperti ini. Mudah-mudahan ia dapat dimanfaatkan dalam bidang pendidikan terutamanya bagi subjek Pendidikan Islam.

Leave a Reply

